سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | سال جهش تولید

منطق و طرح واردات خودروی خارجی

آخرین اخبار
۰۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۱۲
اشتراک گذاری :
به گزارش سپاس ؛

۲۰ بهمن ۱۳۵۸ واردات خودرو ممنوع شد و تاکنون نیز ممنوع است،سوال اینجاست پس این ماشین‌های خارجی از کجا آمدند وقتی واردات ماشین ممنوع بوده چه اتفاقاتی افتاد که در این مدت این ماشین‌ ها با وجود ممنوعیت وارد کشور شدند؟
واردات ماشین حتی اگر تصویب هم بشود نیاز به ارز دارد آیا دولت ارزی برای واردات ماشین تخصیص میدهد؟؟؟
طرح واردات خودرو میگوید هر شخص حقیقی یا حقوقی کالایی صادر کند میتواند در قبال صادراتش خودرو وارد کند که اینجا سوال پیش میاد؛
آیا آن صادر کننده ای که در قبال صادراتش ماشین وارد میکند حاضر است با قیمت ارزان اون ماشین را عرضه کند؟؟؟
آیا ذی نفعانی که الان هستند حاضر میشوند ماشین وارد شود؟؟؟
اون عده از عزیزانی که معتقدند ماشین ۶۰ تا ۸۰ درصد ارزان میشود بطور مثال یک تویوتا هایلوکس با این ۸۰ درصد کسری بطور تقریبی قیمتش نزدیک میشود به قیمت یک نیسان آبی، بنظرتون خودروسازان داخلی اجازه واردات این ماشین ها را میدهند؟؟؟
حالا بیاین واقع گرا باشیم و فرض کنیم اجازه واردات خودرو صادر گردید ایا با این ۶۰تا ۸۰ درصد ارزانی کسی خودروی ایرانی میخرد؟ اولین اتفاق ناشی از تصویب این مصوبه ورشکستگی ایرانخودرو و سایپاست،اتفاق بعدی بیکاری کارگران سایپا و ایرانخودروست.آیا اگر یاریس با قیمت ۱۵۰میلیون وارد شود کسی پراید و تیبا میخرد؟ اصلا کسی سمند و پارس میخرد؟ خیر، و قطعا ایرانخودرو و سایپا ورشکست میشوند چون توان رقابت ندارند.
بنظر شما یک نماینده مجلس نمیداند اگر یک دستگاه یاریس شد ۱۵۰ میلیون کسی ۲۰۶ و پراید نمیخرد؟؟؟ این طرح روی کاغذ قشنگ است ولی قابلیت اجرایی ندارد.نماینده مجلسی تصویب میکند واردات آزاد شود نمیداند چند کارمند در ایرانخودرو و سایپا بیکار میشوند؟؟؟ بعدش فقط ایرانخودرو و سایپا نیست اینها قطعه بندی دارند،قطعه سازی دارند،اینها چرخه تولید دارند،چرخه تعمیرکار دارند.
پراید به اون سادگی چند نفر تعمیرکار در ایران دارد که اصلا با خودروسازی دنیا آپدیت نشده اند پس تعمیرکاران هم بیکار میشوند،سازندگان قطعه و کارگران آنها نیز بیکار میشوند.
در کل توی منطق این طرح باطل است چون با این طرح ما باید از چرخه تولید خودروی داخلی خارج شویم که با این حجم نیروی کاری که در چرخه تولید خودروهای داخلی هست خروج غیرممکن است و باعث هرج و مرج و نارآرامی های اجتماعی میشود.
پس با این وجود توی سیستم کشور ما هیچ دولتی نمیتواند بی خیال خودروسازان داخلی شود چون فقط خودروساز نیست، کلی نیروی کار،سرمایه و منابع انسانی را شامل میشود هزاران شغل را شامل میشود حتی تعویض روغنی سر کوچه شما را هم شامل میشود.
بهترین راه حل این است که دانش فنی خودروسازی وارد کشور شود که باز هم کار بسیار سختی است چون هیچ شرکت خودروسازی دانش فنی خود را در اختیار ایران قرار نمیدهد، نهایتاََ اجازه مونتاژ به خودروسازان ایرانی میدهند که طی این سالها هم انجام شده و تاثیری در پایین آمدن قیمت خودروهای داخلی نداشته و نخواهد داشت.
درپایان از شما عزیزان عذر میخواهم که نسبت به طرح واردات خودرو ناامیدتان کردم من فقط دیدگاهم را بصورت منطقی خدمتتون عرض کردم که مطلع باشید خودرو اون جوری که مردم انتظار دارند ارزان نمیشود.

محمدحسن رستمی
عضو شورای راهبردی جمعیت تحول و توسعه گام دوم انقلاب اسلامی استان بوشهر


هیچ کامنتی برای نمایش وجود ندارد !