سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | سال جهش تولید

منطق و طرح واردات خودروی خارجی

آخرین اخبار
۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۶
اشتراک گذاری :
به گزارش سپاس ؛

۲۰ بهمن ۱۳۵۸ واردات خودرو ممنوع شد و تاکنون نیز ممنوع است،سؤال اینجاست پس این ماشین‌های خارجی از کجا آمدند وقتی واردات ماشین ممنوع بوده چه اتفاقاتی افتاد که در این مدت این ماشین‌ها با وجود ممنوعیت وارد کشور شدند؟

واردات ماشین حتی اگر تصویب هم بشود نیاز به ارز دارد آیا دولت ارزی برای واردات ماشین تخصیص می‌دهد؟؟؟

طرح واردات خودرو می‌گوید هر شخص حقیقی یا حقوقی کالایی صادر کند می‌تواند در قبال صادراتش خودرو وارد کند که اینجا سؤال پیش می‌آید؛

آیا آن صادرکننده‌ای که در قبال صادراتش ماشین وارد می‌کند حاضر است باقیمت ارزان آن  را عرضه کند؟؟؟

آیا ذی‌نفعانی که الان هستند حاضر می‌شوند ماشین وارد شود؟؟؟

آن عده از عزیزانی که معتقدند ماشین ۶۰ تا ۸۰ درصد ارزان می‌شود به‌طور مثال یک تویوتا هایلوکس با این ۸۰ درصد کسری به‌طور تقریبی قیمتش نزدیک می‌شود به قیمت یک نیسان آبی، خودروسازان داخلی اجازه واردات این ماشین‌ها را می‌دهند؟؟؟

حالا بیایید واقع‌گرا باشیم و فرض کنیم اجازه واردات خودرو صادر گردید آیا با این ۶۰تا ۸۰ درصد ارزانی کسی خودروی ایرانی می‌خرد؟ اولین اتفاق ناشی از تصویب این مصوبه ورشکستگی ایران‌خودرو و سایپاست،اتفاق بعدی بیکاری کارگران سایپا و ایران خودروست.آیا اگر یاریس با قیمت ۱۵۰میلیون وارد شود کسی پراید و تیبا می‌خرد؟ اصلاً کسی سمند و پارس می‌خرد؟ خیر، و قطعاً ایران‌خودرو و سایپا ورشکست می‌شوند چون توان رقابت ندارند.

به نظر شما یک نماینده مجلس نمی‌داند اگر یک دستگاه پاریس شد ۱۵۰ میلیون کسی ۲۰۶ و پراید نمی‌خرد؟؟؟ این طرح روی کاغذ قشنگ است ولی قابلیت اجرایی ندارد.نماینده مجلسی تصویب می‌کند واردات آزاد شود نمی‌داند چند کارمند در ایران‌خودرو و سایپا بیکار می‌شوند؟؟؟

ضمناً فقط ایران‌خودرو و سایپا نیست این‌ها قطعه‌بندی دارند،قطعه‌سازی دارند،این‌ها چرخه تولید دارند،چرخه تعمیرکار دارند.

پراید به آن  سادگی چند نفر تعمیرکار در ایران دارد که اصلاً با خودروسازی دنیا آپدیت نشده‌اند پس تعمیرکاران هم بیکار می‌شوند، سازندگان قطعه و کارگران آن‌ها نیز بیکار می‌شوند.

در کل توی منطق این طرح باطل است چون با این طرح ما باید از چرخه تولید خودروی داخلی خارج شویم که با این حجم نیروی کاری که در چرخه تولید خودروهای داخلی هست خروج غیرممکن است و باعث هرج‌ومرج و ناآرامی‌های اجتماعی می‌شود.

پس با این وجود توی سیستم کشور ما هیچ دولتی نمی‌تواند بی‌خیال خودروسازان داخلی شود چون فقط خودروساز نیست، کلی نیروی کار،سرمایه و منابع انسانی را شامل می‌شود هزاران شغل را شامل می‌شود حتی تعویض روغنی سر کوچه شما را هم شامل می‌شود.

بهترین راه‌حل این است که دانش فنی خودروسازی وارد کشور شود که بازهم کار بسیار سختی است چون هیچ شرکت خودروسازی دانش فنی خود را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد، نهایتاً اجازه مونتاژ به خودروسازان ایرانی می‌دهند که طی این سال‌ها هم انجام شده و تاثیری در پایین آمدن قیمت خودروهای داخلی نداشته و نخواهد داشت.

در پایان از شما عزیزان عذر می‌خواهم که نسبت به طرح واردات خودرو ناامیدتان کردم من فقط دیدگاهم را به‌صورت منطقی خدمتتان عرض کردم که مطلع باشید خودرو آن گونه که مردم انتظار دارند ارزان نمی‌شود.

✍🏻محمدحسن رستمی
عضو شورای راهبردی جمعیت تحول و توسعه گام دوم انقلاب اسلامی استان بوشهر

انتهای پیام//


لیست نظرات

[ شهروند ] [ در تاریخ : ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ]
کامنت شما منتظر تایید ناظر می باشد.

با سلام خدمت هیات تحریریه خبرگزاری سپاس بنده برای چندمین بار است مقالات این نویسنده جناب محمد حسن رستمی را می خوانم واقعا کلیه مسائل روز جامعه را منطقی و به دور از تملق و با شجاعت تحلیل می نمایند.
ضمن تشکر از شما خواهشمند است فضایی فراهم نمایید که این جوان بومی گام دومی بیشتر در کشور معرفی شود. بی شک در آینده نزدیک این استعداد به کمک شما به یکی از افتخارات استان در کشور تبدیل خواهند شد.ان شاءالله

[ سید مهدی هاشمی ] [ در تاریخ : ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ ]
کامنت شما منتظر تایید ناظر می باشد.

سلام و درود
در پاسخ به مقاله فوق الاشاره به عرض میرساند این مطلب از یک منظر درست است
اصلا با همین استدلال بیش از چهل سال است چنین سیاستی در پیش گرفته شده ولی بایستی دانست که تمام مبانی اقتصاد حمایت از یک کالا و یا صنعت را در کوتاه مدت و نهایتا میان مدت پذیرفته و بعنوان یک کمک مکمل نه یک سیاست بنیادین و بی منتها
این قاعده در خصوص صنعت خودرو سازی ایران هم صادق است، این حمایت یک طرفه و انحصارگرایی قریب به چهل سال است که در جریان میباشد گرچه بایستی این حمایت در کوتاه مدت ونهایتا میان مدت اتفاق می افتاد
این انحصار گرایی خود باعث فسادها و ظلم های فراوانی برمصرف کننده جاری کرده و خیال تولید کننده را آسوده کرده که هر چه بسازد و با هر کیفیتی و قیمتی مصرف کننده مجبور به خرید آن است و عملا نوآوری در خوردو سازی و تنوع به حداقل خود رسیده ، یا اگر هم خودرویی بنسبه با کیفیت تولید و یا مونتاژ گردد بحدی بهروری در این صنعت پایین است که عملا هزینه تمام شده خودرود را وند برابر میکند که حتی قشر متوسط هم توان خرید آن را ندارد
تا کی قرار است با اهرم اشتغال این اجحاف در حق مردم ادامه یابد، اصلا شما حساب و کتاب نرخ تصادفات جاده ایی و مرگ و‌میر و آسیب های ناشی از آن که غالبا ناشی از خودروهای بی کیفیت است را برآورد کرده اید مطمئن باشید هزینه های آن خیلی کمتر از بیکاری افراد در صورت آزاد سازی واردات خودرو نیست،
منتها تاثیر این بیکاری نسبت به هزینه های حوادث جاده ایی بر ذهن و افکار افراد جامعه بیشتر نمود و تاثیر بیشتری دارد.
این مسئله هم یک جایی بایستی حل شود و راهکار ی مناسب که هم بنفع مصرف کننده باشد و‌هم تولید کننده در پیش گرفته شود تا مردم از مزیت رقابتی در نتیجه افزایش کیفیت و کاهش قیمت بهرمند گردند.
موفق باشید