شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | سال جهش تولید

بلاتکلیفی صیادان بوشهری از نحوه دریافت سهمیه سوخت

 درحالی که اکنون پس از ۲ ماه مشکل بیشتر بخش‌های جامعه که در پی سهمیه‌بندی بنزین ایجاد شده بود برطف شده و و التهاب‌هایی به‌وجود آمده فروکش کرده‌است .

آخرین اخبار
۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۸
اشتراک گذاری :
به گزارش سپاس ؛

به گزارش سپاس ؛ در سال‌های اخیر که صیدگاه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی خلیج فارس براثر فعالیت‌های صنعتی و آلودگی‌های مختلف تخریب و بر اثر صید بی رویه و برداشت بیش از ظرفیت دریا توسط برخی صیادنماها باعث کاهش شدید ذخایر آبزی شده‌است، صیادان با مشکلات بیشتری از جمله کاهش و پایین آمدن کیفیت صید، طی مسافت طولانی تا رسیدن به صیدگاه‌های با ذخایر مناسب و افزایش هزینه‌ها و از همه مهمتر ورود غیر عمد به آب‌های مرزی کشورهای همسایه و توقیف شناور  و دستگیر و زندانی شدن برای ماه‌ها و سال‌ها در آن کشورها رو برو می‌شوند.

اما تازه ترین مشکلی که شغل صیادان را بشدت تحت تاثیر قرار داده و زندگی و معیشت را به کام آنان تلخ و سخت کرده‌است، سهمیه‌بندی بنزین و افزایش نرخ آن است که باعث شده تا قایق‌های آنان بیش از ۲ ماه در اسکله‌ها

متوقف بماند و بیشتر آنان بیکار و ناچار از مشکلات زندگی شوند.

درحالی که اکنون پس از ۲ ماه مشکل بیشتر بخش‌های جامعه که در پی سهمیه‌بندی بنزین ایجاد شده بود برطف شده و و التهاب‌هایی به‌وجود آمده فروکش کرده‌است ئ امروز به‌طورتقریبی شرایط ثابتی بر جامعه حاکم  اما در این بین صیادان قایقی استان بوشهر هنوز اندر خم تعیین و تامین سهمیه بنزین بلاتکلیف هستند و وضعیت روشنی ندارند.

هر چند در گام نخست سهمیه بندی ماهانه برای هر فروند قایق‌ صیادی ۴۰۰ لیتر بنزین یارانه‌دار توسط دولت در نظر گرفته شد اما با توجه به کافی نبودن، این سهمیه مورد اعتراض صیادان و مسئولان بخش شیلات قرار گرفت و با پیشنهاد تلاش مسئولان استان بوشهر و بخش صید و صیادی امروز این سهمیه به یکهزار و ۲۰۰ لیتر برای هر قایق افزایش یافته‌است ولی این سهمیه نیز به گفته برخی صیادان بوشهری با توجه به دریاروی، قدرت موتور و مسافت صیدگاه‌ها پاسخگو نیست.

آنان بر این باورند که سهمیه عادلانه برای هر فروند قایق‌ صیادی یکهزار و ۸۰۰ لیتر بنزین در ماه‌است و می گویند با یکهزارو  ۲۰۰ لیتر برای انجام ۲۱ روز دریاروی مفید ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیتر بنزین دیگر باید با نرخ آزاد تهیه کنند.

اما آنچه اکنون قایق‌های ماهیگیری بوشهر را در اسکله‌ها توقف کرده‌است، تامین نشدن همین سهمیه ۱۲۰۰ لیتری بنزین یارانه‌ای است که چگونگی دریافت آن توسط صیادان هنوز تعیین تکلیف نشده‌است.

یکی از صیادان روستای بندرگاه بوشهر گفت: هرچند سهمیه یکهزار و ۲۰۰ لیتر نسبت به ۴۰۰ لیتر اولیه بهتر است اما مسئولان باز هم کمترین سهمیه سوخت را برای قایق‌های ماهیگیری در نظر گرفته‌اند.

علیرضا ستوده اضافه کرد: مشکل مضاعف این است که همین سهمیه هم هنوز اختصاص نیافته‌است و صیادان بلاتکلیف هستند و با این شرایط عده‌ای از صیادان بیکار و عده دیگری نیز به ناچار با بنزین لیتری سه هزار تومان صید عازم دریا می‌شوند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات مهم صیادان امروز بلاتکلیفی در نحوه دریافت سهمیه سوخت است.

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه گفت: هرچند مسئولان ادعا می‌کنند سهمیه یکهزار و ۲۰۰ لیتر سوخت تعیین شده برای صیادان براساس فرمول فائو(قدرت موتور*۱.۵* ۲۱ روز) تعیین شده‌است اما این ضرایب را کاهش داده‌اند و طبق ضرایب واقعی باید سهمیه یکهزار و۷۳۲ لیتر تخصیص یابد.

عبدالله بویراتی افزود: در این شرایط که بعد از کش و قوس‌های زیاد سهمیه سوخت قایق‌های صیادی مشخص شده‌است اما هنوز زیرساخت‌های لازم و مشخصی برای آن تعیین نشده و ما در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

وی اضافه کرد: این بلاتکلیفی باعث بیکاری صیادان شده و زندگی این قشر از جمعیت استان بوشهر را با مشکل روبرو کرده‌است.

بویراتی تاکید کرد: با توجه به اینکه صیادان قشر مولد جامعه و نیازمند حمایت هستند اما می‌بینیم که هنوز تعیین تکلیف نشده و این موجب مختل شدن زندگی آنان است.

یکی دیگر از صیادان بوشهری گفت: سهمیه سوخت قایق‌های صیادی باید در قالب کارت سوخت به‌صورت ماهانه همانند خودروها شارژ شود این درحالی است که هنوز این کار انجام شده و صیادان در بلاتکلیفی هستند.

عبدالرسول غریبی افزود: تجربه ثابت کرده‌است هرگاه توزیع سوخت در قالب حواله‌ای و دریاروی و سیستم‌های خاص نظارتی باشد در عمل گرفتار برخی فسادها می‌شویم به همین دلیل بهتر و مطلوب جامعه صید و صیادی توزیع در قالب کارت سوخت است.

وی اضافه کرد: این میزان سوخت پیش‌بینی شده مطلوب صیادان نیست زیرا هم قدرت موتور قایق‌ها زیاد است و به دلیل ضعف ذخایر آبزیان صیادان مجبور هستند با پیمودن مسافت‌های طولانی و دور از ساحل به اعماق دریا بروند.

غریبی با بیان اینکه سهمیه تعیین شده براساس حداقل‌ها پیش‌بینی شدهاست، اظهار داشت: سهمیه یکهزار و ۲۰۰ لیتر سوخت برای قایق‌های صیادی تنها برای ۱۲ روز صید کافی است این در حالی است که فرمول فائو سهمیه ۲۱ روز را در نظر می‌گیرد.

غریبی یادآور شد: همچنین این حداقل سهمیه سوخت قایق‌ها نیز اگر وارد بروکراسی اداری شود به غیر از ایجاد فساد در این بخش هیچ کار خاصی صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: بهتر این است که سهمیه سوخت قایق‌های صیادی در قالب کارت سوخت و به صورت ماهانه شارژ شود و صیادان خود بتوانند سهمیه خود را مدیریت کنند.

صیادان قرار گیرد اما باید زیرساخت‌های آن فراهم شود..

انتهای پیام/


هیچ کامنتی برای نمایش وجود ندارد !