۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » کنگان » وبلاگ نوشت
  • شناسه : 271829
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
بعد از ظهر عاشورا، آغاز تعظیم تاریخ در برابر حضرت زینب (س)
بعد از ظهر عاشورا، آغاز تعظیم تاریخ در برابر حضرت زینب (س)

بعد از ظهر عاشورا، آغاز تعظیم تاریخ در برابر حضرت زینب (س)

راه حسین آنچنان که حضرتش در این جملات بیان کردند اهمیت و برجستگی نهضت و معانی عالی آن حرکت و چگونگی آن را با نحوه ی برشماری مبانی حرکت و مبارزه اش بیان نموده است و هدف مشخص آن ایجاد تحول در روح انسان و مأموریت مستمر مبارزه در حقیقت جوئی را روشن کرده بود.

به نقل کوگانا،هنگامی که امام حسین (ع ) بیعت با یزید را با بیانی قاطع”مانند من با مثل تو بیعت نمی کند” رد کردند دیگر کمتر کسی تردید داشت که نتیجه ی این رهنمود تاریخی چیزی جز شهادت امام نخواهد بود.

نبرد رهایی بخش برای حیات تاریخ در جغرافیای طف برای آزادگی انسان از تاریکی محض و خلاصی ازجمود، رخوت و قیود مذلت و منکرات دنیوی در گرما گرم نظاره خورشید در میان سکوت خواص موج سوار به طمع و تهدید تسلیم شده و هلهله ی عوام غفلت زده خود باخته در هیاهوی کج روی از دین در سرزمین تفتیده کربلا به پایان رسید اوج صدای” العطش” در غلغه ی جنگاوران و طنین شیپور نبرد و موج های کران تا کران شط به شریان اصالت پیروزی حق برباطل در تاریخ جانی دوباره بخشیده تا روان به تنگ آمده از سیاهی، با سپیدی فجر بعداز عاشورا طلوعی نو آغاز کند.
گرچه در کنار فرات، فرزندان و اهل بیت پیامبر (ص) با تشنگی کامی وصف ناپذیر و با برخوردی سراسر شقاوت تمام از سوی لشکر یزید، زجرها ودردهای نامحدود کشیدند و سرانجام یاران فداکار و خود امام حسین (ع) شربت شهادت نوشیدند و در پایان این معرکه، اطفال و زنان حرم محمدی با پای برهنه در بیابانی مملو از خار مغیلان و شماتت تیراندازان کوفی و شلاق نوازان شامی در حلقه ی دود ناشی از سوختن خیام و جوی خون، شقایق های خفته در قتلگاه به اسارت گرفته شدند تنهای بی سر و سران بی تن در آن وادی هرکدام حکایت سرخی از رودروئی یک نیم روز خونین در معرکه ی نابرابر دارند.
 
قبل از این امام حسین(علیه السلام) حجت را بدینگونه برهمگان تمام کرده بودند پس هرکس این حقیقت را از من بپذیرد راه خدا را پذیرفته است و هرکس رد کند من با صبر و استقامت (راه خود را) در پیش خواهم گرفت تا خداوند در میان من و این افراد حکم کند که او بهترین حاکم است.
راه حسین آنچنان که حضرتش در این جملات بیان کردند اهمیت و برجستگی نهضت و معانی عالی آن حرکت و چگونگی آن را با نحوه ی برشماری مبانی حرکت و مبارزه اش بیان نموده است و  هدف مشخص آن ایجاد تحول در روح انسان و مأموریت مستمر مبارزه در حقیقت جوئی را روشن کرده بود.
 
لذا پس از این روند، به مژده رسانی فراگیر در پی فاجعه ی غم انگیز باید به آشنای  طریقت و هدف شناس که بتواند مدیریت چرخه ی پیام رسانی بعد از فاجعه را به انجام رساند، نیاز بود تا این مهم به حضرت زینب (سلام الله علیها) برای انجام این امر خطیر و دشوار واگذار شود.
عاشورا دو نیم روز از عصاره تاریخ فعال است صبح تا ظهری که از سوی امام و هفتاد و دو یار وفا دارش برترین مظاهر ایثار، شجاعت و فداکاری تجلی یافت و در نیم دیگر روز بعداز ظهر همان روز مبدا شهامت، پایداری و روشنگری تبلور یافت.تا حماسه عاشورا جاودانه بماند.
عاشورا ختم روزهای درگیری در سرزمین کربلا جایی که پیکر مطهر حسین، پسران و برادران و یاران او را بعنوان نماد خیرخواهی بشریت معرفی کرد، نبود. هرچند که آسمان با تمام فرازش و زمین با همه ی پهنه ی خود شرمسار از مشاهده صحنه ی نبردی که اجساد تکه و له شده شهیدان و آوارگی یتیمان بی پناه و فریاد زنان بی پشتیبان و محاصره بی شرمانه ی لشکر ابن زیاد و عمر بن سعد بود مرور می کرد تا ببیند که چرا فرزندان رسول خدا، با ددمنشانه ترین برخورد ستمکاران روبرو می شوند بعد از این در شور و شعور تپیدن خود را آغاز کردند؟!

هنوز هم وقتی مورخان واقعه ی عاشورا می خواهند چگونگی شهادت امام و اسارت فرزندان پیامبر(ص) را به دردناک ترین شکل و اندوهناک ترین تصاویر ممکن نقل کنند به این عبارات « اسیرانی که بچشم خویش سخت ترین مصیبت ها و بی حرمتی ها را دیدند تا در غم از دست دادن عزیزان با نگرانی های بیشمار و چشمانی اشکبار به سوی کوشک کوفه و کاخ شام رانده شوند » چاره ی نیست جز اینکه به روشنگری های حضرت زینب مراجعه کنند.

زینب ماموریت داشت تا علاوه بر مراقبت و دلداری اسیران نقش ویژه خود در رساندن پیام حسین و ترویج اهداف واقعه ی عاشورا، از لحظه لحظه ی فرصت پیش رو بهره ببرد .تا مسئولیت را بشکلی شایسته به مرحله ی اجرا درآورد.

در مورد ابعاد پیام رسانی، سخنان و عقیله بنی هاشم زینب (سلام الله علیها) و انتقال دروسی از خطبه های ایشان انعکاس داده شده  که همه و همه در صدد است تا نشانی از نقاط عطف کربلا و نقش افشاگری زینب (سلام الله علیها) از علل قیام عاشورا در جهت تبیین اهداف آن آشکار شود. بخصوص که دستگاه تبلیغاتی و با مبلغان مفسر ساز شخصی از قران و شریح قاضیان خشک مغز، مقدس مآب همانند قبل از واقعه ی عاشورا سعی می کردند تا از نهضت حسینی، بر اساس ترویج بوقچی ها ی دربار بنی امیه “خروجی نامتعارف از مسیر دین اسلام” نمونه ی انحرافی ارائه دهند ؟ !و همه ی امور ما واقع را مسکوت باقی گذارند.

هنگامی که حضرت زینب (س) بر مردم کوفه وارد شد، به مردم بی وفا، آنهایی که در دلشان ترس و شک داشتند و آنهایی که سزاوار آزادگی نبودند، با سخنانی رسا به آنان فهماند، که چقدر از سرگذشت خود فاصله گرفته و سرنوشت نیک خود را باخته اند هرقدر اکنون زنان خاک برسر کنند و مردان گریبان چاک دهند دیگر سودی نیست و در کنار اینها”ابن زیاد” عمیقاً متوجه شد که همراهان حسین اراده شان خلل ناپذیر و آرمان شان پایدار و جهان گیر است و بدین ترتیب بوده که تحمل همه ی سختی ها در مسیر حق برایشان زیبا و آسان باشد و پیروزی حقیقی از آن کاروان حسین است که از مکه راه در پیش گرفت و هیچگاه در کربلا متوقف نخواهد شد.

زینب (سلام الله علیها) مرحله آغازین دوره پس از انقلاب امام حسین (علیه السلام) در سخنرانی های دقیق، با استفاده از روش ها  و شیوه های مختلف بلاغت، آن قدر خردمندانه عمل کرد تا دف و کوس کوفتن و بانگ جرس  نواختن های سرمستانه بنی امیه تعطیل شود و نفَس های حبس شده در سینه انفاس ها غرق در بهت و حیرت بار دیگر برای شنیدن آموزهای ناب اسلام محمدی ، آماده شود. در شام و کوفه مردمی که برای تماشای تحقیر قافله ی اسرا دعوت شده بودند در عمل و به اجبار شاهد تحقیرخود و دستگاه بنی امیه شدند زیرا قافله سالار اسیران بنای همایش عظیم و پرشکوه همه ساله دهه ی اول محرم و اربعین حسینی با منبری از پیروزی حقیقت و مناره ی عدالت در برابر باطل و بی عدالتی  را درست در همنجا تکمیل کرد تا این جلوه ی نامتناهی حق طلبی تا حد زیادی مرهون روشنگری حضرت زینب کبری (س) فریادگر عاشورا بماند که با پیام رسانی از مظلومیت سرور آزادگان عالم و انعکاس اهداف قیام عاشورا،خط بطلانی برتزویرو ریاکاری یزید پلید کشید. هنگامی که آن وضعیت را برای مردم بلاد عراق و شام تشریح شد این غم و اندوه و دریایی از درد فریادگر بیداری گردید تا از شعله ی گداخته آتش روشنگری، طوفانی رستاخیزی برپا شده و دودمان بنی امیه برباد دهد . 

عبدالمجید اورا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*