۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » آخرین اخبار استان
  • شناسه : 269906
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
در روز عید قربان نفس خویش را باید قربانی کنیم
در روز عید قربان نفس خویش را باید قربانی کنیم

در روز عید قربان نفس خویش را باید قربانی کنیم

به گزارش سپاس ؛هرگاه انسان بر سر دو راهی غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب کرد، به سوی حیوانات گرویده، بلکه از حیوانات هم پست‌تر شده است، چون از عقل و فکر و رهنمودهای انبیا استفاده ننموده است (اولئک کالانعام بل هم اضل)(۱) آنان همچون چهارپایان بلکه گمراه‌ترند. همانا بدترین جنبنده‌ها نزد […]

به گزارش سپاس ؛هرگاه انسان بر سر دو راهی غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب کرد، به سوی حیوانات گرویده، بلکه از حیوانات هم پست‌تر شده است، چون از عقل و فکر و رهنمودهای انبیا استفاده ننموده است (اولئک کالانعام بل هم اضل)(۱) آنان همچون چهارپایان بلکه گمراه‌ترند. همانا بدترین جنبنده‌ها نزد خداوند، انسان‌هایی هستند که گویا کر و گنگ اند و حاضر به تعقل هم نیستند.

اما همین که انسان در این دو راهی خطرناک وظیفه را انتخاب نمود و در خط ملائکه و پاکان قرار گرفت آن را عید می‌گیرد، مثلاً غریزه گرسنه‌گی و تشنه‌گی و شهوت انسان را به استفاده از آب و نان و به سوی همسر می‌کشاند، ولی وظیفه دستور می‌دهد که در ماه رمضان خودداری کن، کسانی که سی روز وظیفه را انتخاب کرده‌اند،

روز عید فطر را باید عید بگیرند، زیرا وظیفه را بر غریزه ترجیح داده‌اند. آری، عید قربان، روز پیروزی عقل و وحی بر هوی و هوس است.

حجت الاسلام و المسلمین صابر بهرامی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه دلوار در گفت و گو با  خبرنگار سپاس گفت: حضرت ابراهیم علیه السلام با ایمان قلبی به اینکه خداوند تنها خالق کل هستی و بر همه چیز قادر و تواناست اقدام به شکستن بت ها کرد. از حیث تشبیه معقول به محسوس ” با مثال” همانند زمانی که  انسان سوار هواپیما آنچه را روی زمین است، بسیار کوچک می‌بیند وقتی خداوند را تنها خالق هستی بخش می‌دانیم به این معناست که همه در برابر خداوند ناتوانند. از این روست که حضرت ابراهیم در عصری که کسی جرأت جسارت به بت‌ها را نداشت آنها را در هم کوبید چرا که از باور توحیدی عمیقی برخوردار بود.

وی در ادامه افزود: استواری ایمان در انسان موضوع مورد تأکید قرآن کریم است. انسانی که در ایمان خود استوار باشد و حقایق عالم هستی را درک کند از کافران رویگردان است ودرعرصه زندگی تمامی بت‌های دروغین را از سر راه توحید و یکتاپرستی و عمل به آموزه های توحیدی برمی‌دارد. قطعاً انسان توحیدی می‌داند که خداوند متعال عالم را برای رفع طبیعی احتیاجات انسان آفریده از این رو انسان مومن و متعبد نیز در مسیر توحید و یکتاپرستی از مسیر طاغوتها و  خواسته‌های آنها دور مانده و با آنها مبارزه می‌کند.

 این مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: دل بریدن از همه علایق و خواسته‌های مادی آزمایش بعدی حضرت ابراهیم (ع) بود. حضرت ابراهیم و همسرش سارا بیش از نیم قرن در حسرت داشتن فرزندی بودند که در نهایت حضرت ابراهیم با تضرع هایی که به درگاه خداوند یکتا داشتند که دعایم را اجابت کن صاحب فرزندی به نام اسماعیل از کنیز بانو سارا به نام ” بانو هاجر” شدند. بعد از آنکه حضرت ابراهیم (ع) دارای فرزندی شد و او را اسماعیل نامید، مورد  آزمایش و امتحان‌های بزرگی قرار گرفت؛ چرا که تاریخ زندگی انبیا گواهی دهنده این موضوع است که اولیای خدا تحت آزمایش‌های سخت و سنگین قرار می گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین  بهرامی در ادامه گفت: حضرت ابراهیم به فرزندش اسماعیل سخت علاقه‌مند و دلبسته شد و این دلبستگی روز به روز افزایش یافت. قطعا هر چیزی که موجب دلبستگی انسان شود مورد توجه خدا نیست لذا خداوند در قرآن بر این نکته تأکید کرده است که اگر به سایر موارد دنیوی بیشتر از وجود خالق یکتا علاقمند شوید باید منتظر عذاب باشید لذا در تداوم همین دلبستگی حضرت ابراهیم به فرزندش است که موضوع ذبح کردن حضرت اسماعیل پیش می‌آید.

وی با اشاره به اینکه عید قربان نماد بندگی و تسلیم شدن در برابر خداست، گفت: در این روز حضرت ابراهیم سه بار مورد امتحان الهی قرار گرفت. اول به جان، دوم به مال و سوم اولادش مورد امتحان قرار گرفت و در هر سه مورد موفق بیرون آمد.

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*