۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » آخرین اخبار ایران » اخبار صفحه اصلی
  • شناسه : 268297
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۴۲
خصوصی سازی را به اسم نسخه مردمی سازی امام راحل ترویج دادند/ تربیت مدیران اشرافی خروجی مدارس لاکچری برای آینده کشور است
خصوصی سازی را به اسم نسخه مردمی سازی امام راحل ترویج دادند/ تربیت مدیران اشرافی خروجی مدارس لاکچری برای آینده کشور است
در چهارمین نشست جنگ ناتمام با موضوع خصوصی سازی آموزش مطرح شد:

خصوصی سازی را به اسم نسخه مردمی سازی امام راحل ترویج دادند/ تربیت مدیران اشرافی خروجی مدارس لاکچری برای آینده کشور است

چهارمین نشست جنگ ناتمام به مناسبت سالروز پذیرش قطعنامه 598 با موضوع ورود بخش خصوصی در آموزش و پیامدهای مثبت و منفی آن در زادگاه شهید مهدوی برگزار شد.

به گزارش سپاس به نقل از “دانشجونیوز” ؛ چهارمین نشست جنگ ناتمام به مناسبت سالروز پذیرش قطعنامه در روستای بحیری به همت جمعی از فعالان فرهنگی استان بوشهر برگزار شد. این گردهمایی در چهارمین سال پیاپی در زادگاه شهید مهدوی با موضوع ورود بخش خصوصی در آموزش و پیامدهای مثبت و منفی آن برگزار شد.

در این نشست که در روستای بحیری شهرستان دشتی برگزار شد، فعالان فرهنگی استان به پای سخنان چالشی و گاه مناظره ای رضا عبداللهی، مسئول سابق آموزش و پرورش شهرستان دیلم و صاحب چند مدرسه غیرانتفاعی در شهر دیلم، عبدالرحیم افروغ مسئول اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان استان بوشهر، احمد کرمی نژاد فعال دانش آموزی و دانشجوی دکتری علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و حجت الاسلام براتی مدیر مسئول موسسه بین الملی امت محمد رسول الله نشستند.

در ابتدای برنامه پس از خیر مقدم آقای فقیه، رئیس شورای اسلامی روستای بحیری و حجت الاسلام زاهددوست دبیر جبهه فرهنگی مردمی انقلاب اسلامی استان بوشهر و امام جمعه دلوار، عبداللهی با اشاره به سیر تاریخی شکل گیری مدارس خصوصی گفت: مدارس فعلی آموزش پرورش از زمان رضا پهلوی در کشور مرسوم شد و بعد از کودتای مرداد ۳۲ با عنوان مدارس ملی یا دولتی به صورت جدی دنبال شد.

درآمد مدارس خصوصی باید در همان مدرسه برای ارتقای کیفیت آموزشی هزینه می شد

رضا عبداللهی افزود: متدینین در زمان خفقان رضاخانی می ترسیدند فرزندان خود را به مدارسی بفرستند که مروج فرهنگ غربی بودند. لذا اولین مدارس با عنوان “مدرسه جامعه تعلیمات اسلامی” در تهران و یزد شروع به کار کرد و در ادامه در سراسر کشور، مدارسی خصوصی شکل گرفت که توسط متدینین برای مقابله با تفکر طاغوتی شکل گرفته بود.

مدیر سابق آموزش و پرورش شهرستان دیلم ادامه داد: پس از انقلاب با پیگیری شهید رجایی که خود معلم این مدارس بود، به دلیل این که می گفتند انقلاب شده و حکومت طاغوت نیست و باید عدالت آموزشی برقرار شود، این مدارس تعطیل شدند تا میانه های دهه شصت که برخی از صاحبان این مدارس دیدند دولتی که درگیر جنگ است فقط می تواند حداقل ها را برای آموزش کشور فراهم کند، شروع به بازپس گیری مدارس خود کردند.

وی اظهار داشت: آقای اکرمی که خود در سال ۶۸ به عنوان وزیر، مخالف راه اندازی مدارس خصوصی بود بعد از قانونی شدن فعالیت این مدارس، خود اقدام به تاسیس مدرسه خصوصی کرد. در سال ۶۸ پس از تغییر دولت به دو دلیل ایجاد بستر مشارکت مردم در امر آموزش و کم کردن بار مالی بر دوش دولت در زمان سازندگی، قانون فعالیت مدارس خصوصی تصویب شد و طبق قانون، درصد ناچیزی از درآمد این مدارس به موسس اختصاص می یافت و مابقی باید در ارتقای کیفیت آموزش همان مدرسه هزینه می‌شد.

در ساختار انقلاب اسلامی نیروی انسانی اصلی ترین رکن در تحولات اجتماعی است

عبدالرحیم افروغ گفت: در ساختار انقلاب اسلامی همواره مردم و نیروی انسانی اصلی ترین رکن به عنوان نقش آفرینان تحولات اجتماعی هستند آن هم در ساختاری که بر مبنای عقیده و آرمان دینی شکل گرفته است و ایجاد انقلاب برای ارائه تفکر و ایده ای نو بوده است.

افروغ افزود: این که دولت به خاطر ارجحیت داشتن سایر اولویت ها، به امر آموزش اهمیت نمی دهد و به سایر اولویت ها می پردازد نشان از کم اهمیت یا بی اهمیت بودن ارتقای نیروی انسانی برای دولت است. در واقع سرمایه گذاری در تعلیم و تربیت را مصرف گرایی می دانند در صورتی که باید اوج سرمایه گذاری در این مجموعه صورت گیرد.

مسئول اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان استان بوشهر عنوان کرد: در مدارس خصوصی ای که فیش واریزی اصل است و با جلوه دادن ابزارهای دورن مدرسه، سطح پرداختی شهریه را بالا می برند، منجر به وجود آمدن فرصت نامتقارن در آموزش شده است. این سطح بندی بوجود آمده در آینده در دانشگاه رفتن و گرفتن پست های مدیریتی خود را نشان خواهد داد. این روند در شکل گیری لایه های اجتماعی بی اثر نیست و گاه به تضاد اجتماعی و عدم یکپارچگی در درون اجتماع تبدیل می شود.

وی ادامه داد: برخی سازمان ها و جریان های فکری اقدام به تربیت نیروی انسانی برای علم داری افکار خویش و جریان سازی در جامعه می کنند که دست به تاسیس مدارس خصوصی می‌زنند مثل درخواست شرکت سامسونگ برای راه اندازی مدرسه و تربیت نیرو برای ساختار اقتصادی و سرمایه داری خود. عدم مفاهمه اجتماعی و عدم باور آرمان ها ناشی از پرداختن به آموزش و تربیت توسط افکار انحرافی است که نهایتا توده های اجتماعی را به صف بندی مقابل نظام می کشانند.

نئولیبرالیسم آموزشی در دوران مرحوم رفسنجانی در کشور شروع می شود

احمد کرمی نژاد در ادامه گفت: امام جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، جنگ پابرهنگان در برابر ظالمان را مطرح می کنند ولی ما از روی ناآگاهی و بدون شناخت جغرافیای میدان مبارزه، سرباز دشمن می شویم. ما در سه جبهه درگیر جنگ بوده ایم که کمونیسم برچیده شد و صهیونیسم هم رو به زوال است، اما در تقابل با سرمایه داری مقدمات ورود به عرصه مبارزه هنوز فراهم نشده به طوری که در ایران ریشه دوانده است.

کرمی نژاد اظهار داشت: پس از رنسانس در غرب، عرصه علم داری آموزش عمومی همچنان در دست اشراف زادگان بود چون به واسطه عمومی شدن آموزش، ساختار طبقاتی غرب به هم می‌ریخت و به جای اشراف، شایستگان به فرماندهی می رسیدند.

دانشجوی دکتری علوم اجتماعی افزود: در دهه ۸۰ میلادی چون تب و تاب انقلاب های کمونیستی فروکش کرده بود، دولت های غربی تسلط بر آموزش را کم می کنند و برای پیشرفت سرمایه داری، آموزش و درمان شروع به پولی شدن می شوند که فرد برای آموزش یا درمان بهتر برای فرزندش، بیشتر هزینه کند و برای آن باید بیشتر کار کند که به روند سرمایه داری سود برساند.

دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: وحشتناک ترین نوع نئولیبرالیسم این است که همه عرصه های حیاتی بشر که باید رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد، مثل درمان، آموزش و امنیت، پولی شود و اشراف یا شایستگان با پول و آموزش بهتر بشوند مسئولان جمهوری اسلامی که البته این روند در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی در آموزش شروع شد و الآن جلودار نئولیبرالیسم آموزشی در جهان هستیم.

خروجی مدارس لاکچری، تربیت مدیران اشرافی برای آینده کشور است

حجت الاسلام براتی نیز گفت: مدارس بعد از انقلاب باید طبق قانون تعطیل می شد و شهید بهشتی نیز که بیشترین نقش را در تدوین قانون اساسی داشت، قبل از انقلاب خود صاحب مدرسه بود.

براتی افزود: کسانی که بعد از انقلاب مدارس خود را تعطیل نمی کنند، مجلس و دولت را تحت فشار می گذارند که قانون اصلاح شود و در نهایت حضرت امام در آن زمان نسبت به این مسئله می گویند که “مردم در آموزش مشارکت کنند اما به شرط آن که به نفع طبقات محروم باشد“.

مدیر موسسه امت محمد رسول الله عنوان کرد: کودتای ثانوی در آموزش رخ می دهد و خروجی این مدارس لاکچری برای ما، تربیت مدیران اشرافی آینده کشور است اما در فرآیندی کاملا شیک و قانونی.

مسکن وضعیت فعلی آموزش کشور، تاسیس مدارس خصوصی است

عبداللهی بیان کرد: من سر خصوصی سازی فریاد دارم اما تا کی منتظر بمانیم که ساختارها تغییر کند و مدارس و معلم اصلاح شود. چند نسل مثل بچه من باید فنا شود در این سیستم معیوب؟

وی اظهار داشت: محتوا و خروجی سیستم آموزشی فعلی کشور از پایه مشکل دارد و ناچارا ما هم باید در فضای آلوده تنفس کنیم و راه حل درمان فعلی و مسکن فعلی فعالیت مدارس خصوصی است و به فعالان فرهنگی توصیه می کنم مجوز تاسیس مدرسه خصوصی بگیرند.

آموزش های خصوصی طبقاتی بازی در جبهه سرمایه داری است

حجت الاسلام براتی گفت: چرا عده ای از فرصت انقلاب اسلامی استفاده می‌کنند که فربه تر شوند و متفاوت از بقیه شوند. این که سن اختلاس پایین امده است ناشی از همین آموزش های خصوصی طبقاتی است که خود بازی در جبهه سرمایه داری است.

با نسخه مردمی سازی امام راحل، خصوصی سازی را ترویج کردند

عبدالرحیم افروغ در ادامه مباحث افزود: گرچه رویکرد مدارس خصوصی فعلی، پولی است اما مشارکت که فقط پول نیست. خصوصی سازی با مردمی سازی فرق می کند و با نسخه مردمی سازی امام راحل، خصوصی سازی را تروج دادند.

افروغ عنوان کرد: زمانی که با آموزش و پرورش مشکل داشتیم الگوهای غربی را وارد کردیم که نیاز به اصلاح دارد و باید به اصلاح بپردازیم. ما به عنوان تفکر انقلابی اگر تفکر غالب هستیم نباید مثل اپوزیسیون در گوشه ای بنشینیم در حالی که باید به دولت سازی بپردازیم و ارکان دولت و اشخاص و افراد دولت را تربیت کنیم.

وی اشاره کرد: ما در روند شکل گیری تمدن اسلامی، دولت سازی را رها کرده ایم که همانا جنگی سخت تر از شکل گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی دارد و در این چهل سال، تمام توان را خرج جامعه سازی کرده ایم بدون توجه به دولت سازی و حتی نسخه تشکیل دولت اسلامی را هم نداریم و در مطالبات به دنبال حاشیه هستیم و اصل را رها کرده ایم.

در کوچک کردن دولت و خصوصی سازی، دولت های لیبرال به گرد پای ما نمی رسند

کرمی نژاد بیان کرد: در آموزش و پرورش آگاهی بخشی می رود کنار و آموزش، تخصصی می شود که در اختیار صنعت باشد و تفکر دانش آموز هم در اختیار او باشد. در نئولیبرالیسم هر چیزی را به بازار آزاد می دهند و در آخرین مرحله به آموزش و پرورش می رسند.

وی با ارائه آماری از اختصاص سرمایه ناخالص داخلی یا بودجه کل کشور به آموزش و پرورش و مقایسه آن با سایر کشورهای علم دار سرمایه داری گفت: در حالی که همه می گویند بدنه دولت و آموزش و پرورش بزرگ شده ما کوچکترین دولت‌ها را داریم و در خصوصی سازی و کوچک شدن دولت، دولت‌های لیبرال به گرد پای ما نمی رسند.

دانشجوی جامعه شناسی افزود: مدارس خصوصی دینی باعث خروج دانش آموزان و معلمان مکتبی و حزب اللهی از سایر مدارس می شود و بزرگترین لطمه را به آموزش و پرورش می زند که تربیتی گلخانه ای است و ایده ای فردگرایانه است که بچه خود را ببینیم و بقیه را بیخیال شویم.

اگر مدارس خصوصی تعطیل شوند، همان اتفاق در موسسات آموزشی می افتد

عبداللهی گفت: معلم ها در مدارس دولتی هم تدریس می کنند و بچه هفت هشت ساله نمی تواند روی بقیه اثر بگذارد که ما نگران از خروج این جمع از مدارس بشویم. ضمن اینکه اگر مدارس خصوصی تعطیل شوند همان اتفاق در موسسات آموزشی و کنکوری می اقتد.

بدنه اجتماع با تفکیک اقشار، نقش خود را در انقلاب اسلامی کم رنگ می‌بیند

حجت الاسلام براتی عنوان کرد: بعد از جنگ با زدن شهرک هایی اقشار مختلف انقلابی جامعه را از هم تفکیک کردیم، پاسداران، کارمندان، فرهنگیان، رزمندگان، خانواده شهدا، طلاب. جداسازی اجزا انقلاب از همدیگر، باعث شد بدنه اجتماع نقش و جایگاه خود را در انقلاب و تحولات آن کم رنگ ببیند.

وی گفت: عیوب مدارس خصوصی مطلق نیستند اما بعد از دو یا سه نسل دامن گیر ما می شود و راهکار این است از تجربه افرادی مثل آقای عبداللهی در روند اصلاح ساختار آموزش و پرورش استفاده شود.

پرسش و پاسخ از دیگر برنامه های این نشست بود.

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*