یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | سال جهش تولید

لزوم برنامه ریزی مناسب برای اهدا کتاب

شاید در نگاه اول سطح پایین درآمدی خانوارهای ایرانی و فشارهای اقتصادی مهم‌ترین دلیل عنوان‌شده برای خرید کم کتاب ذکر شود اما اگر خوب به این موضوع نگاه کنیم بتوان به‌روشنی دریافت که خرید حداقل یک کتاب در ماه و یا مطالعه چندین ساعتی در ماه نمی‌تواند فشار اقتصادی آن‌چنانی بر روی یک خانواده ایرانی وارد کند.

آرشیو اخبار
۲۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
اشتراک گذاری :
به گزارش سپاس ؛

به گزارش سپاس قصه غربت کتاب در جامعه و سرانه پایین مطالعه کاغذی در میان مردم امروز تبدیل به درد مشترک بسیاری از کارشناسان آموزشی و روانشناسان تبدیل‌شده است.

متأسفانه به دلیل سهم اندک و بسیار پایین کتاب در سبد کالای خانواده کتاب را از محدوده فکری بسیاری از خانواده‌ها خارج‌شده است.

واقعیت تلخ این است که امروز باوجود موبایل و نرم‌افزارهای موبایلی دیگرکسی سراغ کتاب نمی‌رود و آمار مطالعه باوجود شبکه‌های اجتماعی بسیار پایین آمده و درنتیجه تحقیق و پژوهش از ذهن فرزندان ایران‌زمین کم‌کم رخت برمی‌بندد.

وجود مطالعه در زندگی می‌تواند نقش مؤثری در پرورش هوش کودکان داشته باشد و اما این کار مستلزم وجود حمایت‌هایی از سوی مسئولین مرتبط دارد که بتوانند سرانه مطالعه کودکان را بالا ببرند.

ابراهیم ابراهیمی کتاب‌خوان نمونه کشوری و استانی و از فرهنگیان شهرستان دشتی درباره سهم اندک کتاب در سبد کالای خانوار ایرانی گفت: هرگاه جامعه‌ای به کتاب اهمیت کمی داد و خواندن کتاب وکتابخوانی جز و لازمه‌ی ضروری زندگی هر خانواده ایرانی و یا فرد نباشد، خودبه‌خود جامعه ازنظر سطح آگاهی و معلومات رکود خواهد داشت و این عامل باعث بیگانه شدن کتاب در سبد کالای ضروری خانواده می‌شود.

به نظر می‌رسد به علت فشارهای اقتصادی و سختی ناشی از کار و بالا رفتن فرهنگ مصرف کتاب با خانواده و فرد بیگانه می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا اهدا کتاب می‌تواند مرهمی بر عدم سرانه کم مطالعه در کشور باشد گفت: اگر اهدا کتاب با برنامه و هدف همراه باشد و در پی آن برنامه‌هایی نظیر جشنواره کتاب، مسابقات قصه‌گویی باشد می‌تواند برای افزایش سرانه مطالعه در کشور مفید باشد.

شاید در نگاه اول سطح پایین درآمدی خانوارهای ایرانی و فشارهای اقتصادی مهم‌ترین دلیل عنوان‌شده برای خرید کم کتاب ذکر شود اما اگر خوب به این موضوع نگاه کنیم بتوان به‌روشنی دریافت که خرید حداقل یک کتاب در ماه و یا مطالعه چندین ساعتی در ماه نمی‌تواند فشار اقتصادی آن‌چنانی بر روی یک خانواده ایرانی وارد کند.

این کارشناس آموزشی درباره‌ی شرایط گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در میان خانوارهای ایرانی گفت: رسانه‌های جمعی ازجمله تلویزیون و سایر رسانه‌های دیداری و شنیداری و دستگاه‌های مربوطه مانند فرهنگ و ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی، آموزش‌وپرورش و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با کتاب و کتاب‌خوانی در ارتباط هستند می‌توانند بزرگ‌ترین خدمت و نقش را برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه ایفا کنند.

آنچه از برآیند موضوع برمی‌آید این است که برنامه‌ریزی مناسب برای اهدا کتاب می‌تواند نقش مهمی درافزایش سرانه مطالعه در میان خانوارهای ایرانی ایفا کند.

گزارش: وحید ابراهیمی

انتهای پیام/


هیچ کامنتی برای نمایش وجود ندارد !