چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ | سال جهش تولید

جای اندیشه ورزی در مراکز علمی ما خالی به نظر می‌رسد

پژوهشگر برجسته شهرستان دشتی گفت: متأسفانه در مراکز علمی امروزی ما برخلاف اندیشه ورزی در دنیا، کتاب محوری حاکم است و خود اساتید هم بیشتر به این امر دامن می‌زنند، وقتی استادی بر کرسی علمی خود در کلاس درس مانند معلم املا اقدام به جزوه گویی به دانشجویان می‌کند طبیعی است دانشجو هیچ تلاشی برای به دست آوردن علوم مختلف انجام نمی‌دهد.

آخرین اخبار
۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۱
اشتراک گذاری :
به گزارش سپاس ؛

به گزارش سپاس؛ ازجمله عوامل بسیار مهم در شناخت مشکلات جامعه و یافتن راه‌حل برای آن‌ها، امر پژوهش و تحقیق است. با نگاهی به نقش نظام آموزش‌وپرورش به‌عنوان تربیت‌کننده و آموزش‌دهنده سرمایه‌های انسانی خلاق و پژوهشگر باید این سؤال کلیدی و مهم را مطرح کرد که نظام آموزش‌وپرورش ما تا چه حد فراگیران را به این سمت سوق می‌دهد.

در آخرین روز از هفته پژوهش گفتگویی با دکتر سیدنیام الدین حسینی از پژوهش گران برجسته شهرستان دشتی و معاون فرهنگی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان دشتی انجام داده‌ایم:

بخش پژوهش در حال حاضر در شهرستان دشتی در چه جایگاهی قرار دارد؟

شهرستان دشتی از دیرباز مرکز علم و دانش‌پروری بوده و پیوسته از وجود علمایی بنام و فرهیخته بهره جسته است. هرچند فرایند پژوهش‌های کارآمد در سطح جامعه علمی با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه است اما این موضوع در شهرستان ما باوجود چند مرکز دانشگاهی هنوز کم‌رنگ دیده می‌شود که البته همت اساتید و دانش جویان باید مضاعف شود.

آیا پژوهش محوری در دروس دانش آموزان جایگاهی دارد؟

در مدارس بیشتر واحدهای کار و فناوری در این راستا در برنامه درسی دانش آموزان گنجانیده شده است و در کنار این دروس معلمان نیز بر پژوهش‌های دانش‌آموزی توجه خوبی دارند.

یک پژوهش خوب چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد؟

خوب بودن یک پژوهش به عوامل مختلف بستگی دارد. پژوهشگر خوب، مطلب و موضوع مفید و ظرفیت بهره‌برداری بهینه از یک پژوهش ازاصلی ترین مشخصات تحقیق به شمار می‌آید جمع بین این ویژگی‌ها به فهم و آگاهی بالایی نیاز دارد.

در سال‌های اخیرعلی رغم کسب رتبه‌های برتر فرهنگی در دشتی شاهد پژوهش خاصی درزمینهٔ فرهنگی نبودیم علت چیست؟

هر پژوهش با توجه به سطح علمی آن ارزش پیدا می‌کند. هرچند پژوهش‌های دانش‌آموزی با پژوهش‌های معلمان همچنین تحقیقات دانشجویی با اساتید متفاوت است اما این پژوهش‌ها می‌تواند مانند یک زنجیر به هم ارتباط پیدا کند. اگر یکجا این حلقه گسسته شود بدیهی است توجه و ارزش‌های آن‌هم کم‌رنگ می‌شود. به‌عبارت‌دیگر اگر دانش آموزان تحقیقات خوب به معلمان ارائه ندهند و اگر دانشجویان در پژوهش‌های خود از استادان فرهیخته بهره نگیرند این فرایند قطع می‌شود. به نظر من وجود اساتید مجرب دانشگاهی و معلمان باانگیزه بالا می‌تواند این خلأ علمی را در شهرستان دشتی پر کند.

برای پرورش یک دانشجوی پژوهش محور چه تغییری باید در سطح علمی شهرستان انجام داد؟

متأسفانه در مراکز علمی امروزی ما برخلاف اندیشه ورزی در دنیا، کتاب محوری حاکم است و خود اساتید هم بیشتر به این امر دامن می‌زنند، وقتی استادی بر کرسی علمی خود در کلاس درس مانند معلم املا اقدام به جزوه گویی به دانشجویان می‌کند طبیعی است دانشجو هیچ تلاشی برای به دست آوردن علوم مختلف انجام نمی‌دهد.

اکتفا نکردن به کتب درسی، حمایت از پژوهش‌های دانشجویی و حتی دانش‌آموزی می‌تواند شخصیت علمی جویندگان دانش را بیشتر پژوهش‌گر بار بیاورد و نیز تلفیق حمایت مالی و تضمین مطلوب سرمایه‌گذاری می‌تواند اطمینان خاطری ایجاد کند تا مسیر تربیت و پرورش دانشجویان پژوهش محور هموارتر گردد.

دلیل کمبود مکان‌هایی مانند پژوهش سراهای دانش‌آموزی در شهرستان دشتی چیست؟

من اعتقادی به وجود یک فضای فیزیکی به نام پژوهش سرا ندارم، نه اینکه کاملاً رد کنم ولی همه‌ی پژوهش‌ها نیازمند حضور در یک مکان بدین نام نیست. تئوری‌های شناخته‌شده معادلات سخت و فرمول‌های پیچیده که توسط بزرگان علم حاصل‌شده است با کمترین امکانات و در شرایط مشکل‌تر از امروز صورت گرفته است. صرف‌نظر از پژوهش‌های خاص که باید شرایط مخصوص به خود را داشته باشند اما غالب تحقیقات و پژوهش‌ها را می‌توان بدون حضور در مکان‌هایی به نام پژوهش سرا انجام داد. بدیهی است که ایجاد ظرفیت‌های شایسته که بتوان به سهولت منابع را در اختیار پژوهشگر قرارداد اجتناب‌ناپذیر است.

پژوهش‌های قرآنی در شهرستان دشتی چه جایگاهی دارند؟

شهرستان دشتی هرچند از غنای بالای هنری درزمینهٔ های قرآنی برخوردار است اما اهالی علم به‌ویژه جامعه قرآنی به این مهم کمتر پرداخته‌اند. هرچند در حوزه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی در این زمینه‌ها هم دیده می‌شود اما انتظار می‌رود با توجه به گستره موضوعات قرآنی پژوهشگران ارتباط اعجاز گونه کلام وحی را با تمام نیازهای جوامع بشری کنکاش کنند.

اگر روزی وزیر علوم می‌شدید برای رشد پژوهش در کشور چه‌کارهایی را انجام می‌دادید؟

به نظر من پژوهشگری تنها وظیفه وزارت علوم نیست و صدالبته تحقیق تنها وظیفه دانشجو و دانشگاه نیست. هرکس در مقام و موقعیتی که قرار واردمی تواند برای بازدهی بیشتر کار و توسعه و پیشرفت جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند یا کاری انجام دهد، تلاش کند برنامه‌ریزی‌ها بر اساس پژوهش‌های متن صورت گیرد.

اگر من وزیر علوم بودم یک تفاهم‌نامه‌ی جامع با تمام دستگاه‌ها منعقد می‌کردم تا پژوهشگری توسط همه‌ی شاغلین و برنامه ریزان مرسوم شو دو بازخورد این تحقیقات را با توجه به ارزش و جایگاه کاربردی آن‌ها می‌خریدم و به‌عنوان منابع دانشگاهی در اختیار دانشجویان و اساتید قرار می‌دادم.

دانشجویان فعلی بیشتر مدرک گرا هستند یا پژوهش محور؟ برای رفع این نقیصه چه باید کرد؟

نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت دانشجویان پژوهش محور نیستند هرچند در مراکز علمی مختلف با توجه به نوع انتخاب دانشجو کار می‌شود لیکن فی‌نفسه مدرک‌گرایی را نباید بادید منفی نگریست. مدرک دانشگاهی می‌تواند یک شخصیت علمی در فرد بیافریند تا شیوه زندگی خود را صحیح‌تر انتخاب نماید، انتظارات جامعه را از خود بهتر بشناسد و اوقات خویش از محیط را مطلوب‌تر نماید و اگر چنانچه به مدرک تحصیلی از منظر مثبت نگاه نکنیم می‌توان به‌جای آن اندوخته‌های تجربی را علمی‌تر کرد.

بهترین راه پیشرفت علمی دانش آموزان در شهرستان دشتی چیست؟

اگر در یک جامعه تمام افراد حتی دانش آموزان خود را مسئول پذیر بدانند زمینه‌های پیشرفت علمی بهتر فراهم می‌شود به نظر من این کار بزرگ بیشتر به دست معلمان عملی می‌شود که لزوم توجه بیشتر به قشر معلمین یکی از لازمه‌های این امر به شمار می‌رود. بدیهی است که معلمی که با خودآگاهی بسیار خوبی در مقابل دانش‌آموز قرار بگیرد، این نور و دانش علم وی می‌تواند چراغ راهی باشد تا شاگردان وی نیز بهتر در مسیر پیشرفت علمی گام بردارند.

مصاحبه: وحید ابراهیمی

انتهای پیام/

 


هیچ کامنتی برای نمایش وجود ندارد !