چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ | سال جهش تولید

اولین کشتی فایبرگلاس تحقیقاتی صیادی در بوشهر به دریا انداخته شد

همزمان باتحویلگیری کشتی پژوهش1 شناور پژوهش2 نیز که با هدف انجام تحقیقات ساحلی و از محل اعتبارات دو درصد درآمد نفت و گاز استان توسط شرکت شایگان صنعت ساخته شده بود تحویل پژوهشکده میگوی کشور داده شد.

آخرین اخبار
۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
اشتراک گذاری :
به گزارش سپاس ؛

به گزارش "سپاس"،اولین کشتی فایبرگلاس تحقیقاتی صیادی در بوشهر به آب اندازی،تست و با حضور رئیس پژوهشکده میگوی کشور، مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و مسئولین استانی و مراکز دریایی مختلف تحویل پژوهشکده میگوی کشور داده شد.

این کشتی  فایبرگلاس تحقیقاتی- صیادی حوزه خلیج فارس با فرم بدنه ای جدید که نمونه مشابه اندکی در دنیا دارد و به سفارش پژوهشکده میگوی کشور وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی وزارت جهاد کشاورزی در موسسه شهید محلاتی تحت نظر موسسه رده بندی آسیا به طول  30 ، عرض ۸٫۵ ، ارتفاع ساختمانی ۴٫۵ و آبخور ۲٫۸ متر می باشد و دارای یک دستگاه موتور با توان ۶۰۰ اسب بخار و دو دستگاه ژنراتور با توان هریک ۱۰۰ کیلووات طراحی و ساخته شده بود که طی آزمایشات موفق ساحل و دریا تحویل کارفرما داده شد.

بابک قائدنیا رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: عملیاتی شدن این شناور گامی بلند در اجرای پروژه‌های مستمر ارزیابی ذخایر آبزیان و بوم‌شناسی در آبهای خلیج فارس، کمک شایانی به بهبود مدیریت شیلاتی و بهره‌برداری پایدار از منابع موجود خواهد داشت.

مراحل طراحی و اجرای این پروژه با مشارکت موسسه شهید محلاتی و شرکت آرام شناور کیان قشم بر اساس استراتژی ساخت شناوری جدید و متمایز با شناورهای فایبرگلاس سنتی با قابلیت های چندگانه و کاربردهای متفاوت در نیمه دوم سال ۱۳۹۳ در موسسه شهید محلاتی آغاز شد و فرم بدنه این کشتی  به گونه ای است که دارای ارتفاع مناسب و خصوصیات هیدرودینامیکی و هیدرواستاتیکی منحصر به فرد در کلاس شناورهای صیادی می باشد.

این کشتی  دارای امکانات صیادی و انجماد ماهی و میگو و همچنین ظرفیت بالای انبار نگهداری صید است که فضای باز کاری بر روی عرشه ، فرآیند عمل آوری و دسته بندی صید را آسان می سازد و دارای فضای زیست مناسب و راحت  است و مجهز به اتاق آزمایشگاه و تجهیزات آزمایشگاهی است، پل فرماندهی کشتی  به گونه ای طراحی شده است که امکان دید ۳۶۰ درجه را به ناخدا در حین عملیات می دهد.

پیش بینی می شود این کشتی  که در نوع خود کم نظیر و دارای امکانات صید مناسب مانند تجهیزات صیادی یک و دو تور از پاشنه و طرفین است و در مقایسه با لنج های فایبرگلاس و شناورهای صیادی سنتی دارای مزیت های قابل ملاحظه باشد در آینده سهم عمده ای از بازار سفارش شناورهای صیادی را کسب کند.

از ویژگی های این شناور کاربری های متنوع بدنه آن به عنوان شناور کروبوت ، پشتیبانی ، سوخت رسان ، باربری ، صیادی و تفریحی است که با توجه به هزینه پایین ساخت بدنه فایبرگلاس دارای قیمت تمام شده بسیار پایین تر نسبت به شناورهای مشابه فلزی است.

مراحل طراحی و اخذ تاییدیه موسسه رده بندی آسیا ، خرید مواد و تجهیزات ، ساخت مدل یک به یک چوبی ، ساخت قالب از مدل ، ساخت بدنه ، نصب تجهیزات ، به آب اندازی ، راه اندازی ، آزمایشات ساحل و دریا و تحویلدهی شناور طی ۲ سال به ثمر رسیده است.

همزمان باتحویلگیری کشتی پژوهش۱ شناور پژوهش۲ نیز که با هدف انجام تحقیقات ساحلی و از محل اعتبارات دو درصد درآمد نفت و گاز استان توسط شرکت شایگان صنعت ساخته شده بود تحویل پژوهشکده میگوی کشور داده شد.

مشخصات فنی این قایق  عبارت است از طول ۱۰ متر و پهنای ۴۵/۳ متر، ارتفاع ساختمانی ۸۹/۱ متر، آبخور ۷۰/۰ متر، وزن تقریبی شناور ۵/۴ تن، ظرفیت سوخت شناور ۱۸۰۰ لیتر، ظرفیت آب شیرین ۵۰۰ لیتر، ظرفیت خدمه ۴ نفر و ۲ موتور Yanmar 6LYA-STP، ۶ سیلندر خطی، هر کدام با قدرت ۲۱۳ کیلو وات در ۳۱۰۰ دور در دقیقه و ۳۷۰ اسب بخار در ۳۳۰۰ دور در دقیقه.

از این قایق برای انجام گشت‌های دریایی و انجام پایش‌های موردی و مطالعات اکولوژیک استفاده خواهد شد. 

 

 


هیچ کامنتی برای نمایش وجود ندارد !