امروز25 آذر 1396
کد خبر : 300215تاریخ ثبت : 1396/3/27 04:33:56
اختصاصی سپاس؛

نفوذ نرم با سند 2030 يونسكو

تهدید یا براندازی نرم، تلاش دشمن جهت تسلط کامل در ابعاد گوناگون بر یک جامعه است، که این تسلط با از بین بردن الگوهای رفتاری و هنجارهای ارزشی جامعه مورد تهاجم و جایگزینی الگوها و ارزشهای جامعه مهاجم محقق می‌گردد.

به گزارش سپاس؛ مقام معظم رهبری در دیدار معلمان و فرهنگیان به مناسبت هفته معلم ، پذیرش و اجرای این سند در کشورمان را اقدامی اشتباه توصیف کردند .رهبر انقلاب اسلامی در بیانات خود به موضوع پذیرش سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو از جانب دولت اشاره کردند و با انتقاد شدید از این موضوع گفتند: این سند و امثال آن،  مواردی نیستند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم آنها شود، و امضای این سند و اجرای بی سر و صدای آن قطعاً مجاز نیست و به دستگاه های مسئول نیز اعلام شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: به چه مناسبت یک مجموعه به اصطلاح بین المللی که تحت نفوذ قدرت های بزرگ نیز قرار دارد، به خود حق می دهد که برای ملت هایی با تاریخ و فرهنگ و تمدن گوناگون، تکلیف معین کند.

ایشان با تأکید بر اینکه اصل این کار غلط است، خاطرنشان کردند: اگر چنانچه با اصل کار نمی‌توانید مخالفت کنید، صراحتاً اعلام کنید که جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش و پرورش، دارای اسناد بالادستی است و احتیاجی به این سند ندارد. رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از شواری عالی انقلاب فرهنگی گفتند: این شورا باید مراقبت می کرد و نباید اجازه می داد که کار تا جایی پیش برود که اکنون ما مجبور به جلوگیری از آن شویم. حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اینجا جمهوری اسلامی ایران است و در این کشور مبنا اسلام و قرآن است. اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوب و ویرانگر و فاسد غربی بتواند اعمال نفوذ کند. در نظام جمهوری اسلامی پذیرش چنین سندی، معنا ندارد.[1]

نفوذ نرم با  سند 2030

در ابتدا و قبل از تحلیل سند2030 لازم است توضیح مختصری راجع به جنگ نرم بدهیم ودر ادامه به مقایسه مطالب عنوان شده وماهیت جنگ نرم بپردازیم. جنگ نرم عموماً در عرصه‌های گوناگون فرهنگی اجتماعی سیاسی اتفاق می افتد و ابزار کاربردی آن ناتوی فرهنگی است که در قالب ابزارهای دیپلماسی عمومی و روانی و رسانه‌ای عمل می کند. هدف آن تضعیف ثبات و امنیت اجتماعی، فرهنگی بوده و در بلند مدت برنامه ریزی شده است؛ از این‌رو می‌توان تهدید یا براندازی نرم را تلاش دشمن جهت تسلط کامل در ابعاد گوناگون بر یک جامعه دانست، که این تسلط با از بین بردن الگوهای رفتاری و هنجارهای ارزشی جامعه مورد تهاجم و جایگزینی الگوها و ارزشهای جامعه مهاجم محقق می‌گردد.

در این نوع تهدید و جنگ، کشور مهاجم بدون خونریزی و با طی کردن پروسه زمانی آرام و بدون نیاز به نیروهای نظامی بلکه با استفاده از استحاله فکری و فرهنگی یک جامعه، سلطه همه جانبه خود را بر آن جامعه تحمیل کرده و با روش نرم افزاری حساب شده آنان را مطیع خود می گرداند، در یک کلام می‌توان گفت : اجرای برنامه ای حساب شده، مسالمت آمیز و دراز مدت برای نفوذ در ارکان سیاسی- اجتماعی یک نظام به منظور تغییر سیستم سیاسی یک کشور با ایجاد تغییر و تحول اساسی در باورهای اساسی و اصلی آنها به نفع خود می باشد امروز جمهورى اسلامى و نظام اسلامى با یک جبهه عظیم مواجه است . در این جنگ نرم، جوانان دانشجو، افسران جوان این جبه اند . بنابر این بیشتر سرمایه گذاری دشمنان برای انحراف ذهن جوانان و تلقین باور های غلط در وجود آنهاست .

سازمان ملل متحد و نهادهای وابسته به آن، مجموعه سندهایی برای توسعه ملتها تعیین کردند که برخی از آنها در حوزه تعلیم و تربیت بوده است. یکی از آنها سند 2030 است. قبل از تصویب سند 2030 نیز در حوزه تعلیم و تربیت  سندهایی وجود داشته است که به پشتوانه آن این سند تصویب شد . در سال 1990 در تایلند سندی 10 ساله در این حوزه تصویب شد و بعد از آن سند داکار بود که سالهای 2000 تا 2015 را پوشش می‌داد و بعد از آن سندی  در سال 2015 در کره جنوبی تصویب شد که در ایران به عنوان سند 2030 مشهور شده است. این سند برای حوزه‌های مختلف اجتماعی، بهداشت و سلامت، انرژی، آب، کشاورزی و آموزش اهدافی را تعیین کرده است ،‌ این اهداف در راستای رسیدن به توسعه پایدار در چارچوبی است که خود تعیین کرده است.

از جمله موارد این سند حوزه آموزش است ، سند در این حوزه چهار هدف را دنبال می‌کند: تضمین آموزش با کیفیت، برابری ، فراگیری و ترویج فرصتهای یادگیری مادام‌العمر. این سند را از دو منظر می‌توان نقد و بررسی کرد؛ یک مسئله که به صورت کلی‌تر بررسی می‌شود، نحوه مواجه با اسناد بین‌المللی است و صورت دوم مفاد آن که سبک زندگی را برای کشورها مشخص کرده است و کشورهای توسعه‌یافته عهده‌دار تربیت معلم برای کشورهای در حال توسعه شده‌اند.

ابتدا باید در نظر بگیریم این اسناد بین‌المللی چه رابطه‌ای با پیشرفت ملی ما دارد؛ مثلا در مورد این سند باید در نظر داشت اهدافی که به عنوان مبانی آن در نظر گرفته شده است چه تناسبی با فرهنگ ایرانی- اسلامی و با برنامه‌هایی چون سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش را در سال 1390 تصویب کردیم، دارد و این که هر سند بین المللی جهت پذیرش با سندهای پیشرفت فرهنگی بومی مطابقت داشته باشد. مسئولین اسناد بومی را که در این حوزه سالها است تصویب شده است، اجرا نمی‌کنند ،اما در این شرایط پذیرش سند 2030 شائبه  خودباختگی نسبت به اسناد بومی را به وجود می‌آورد.

چگونگی اجرای این سند در کشورها، با شاخص‌هایی که در نظر گرفتند،  ارزیابی می‌شود و با رتبه‌بندی که صورت می‌گیرد به نوعی هدایت نرم آموزش کشور به جهتی است که آنها می‌خواهند، انجام میشود. در بسیاری از موارد سند به دسته‌بندی کشورها به توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته اشاره کرده است .اکنون سوال این است که ملاک کشور توسعه‌‌نیافته در این سند چیست که این نسخه برا ی ما تجویز شود و نگاه بالا به پایین و جهان سومی به کشورهای دیگر از سوی غرب در سند 2030  دیده می شود. سوال دیگری  که در اینجا ذهن را مشغول میکند این است که آیا پیروی این سند پذیرش نظام سلطه نیست؟

بررسی سند 2030 از جوانب مختلف

همانطور که اشاره شد روسای دولتها، نمایندگان بلندپایۀ نهادهای تخصصی سازمان ملل متحد و جامعه مدنی درسپتامبر 2015 گرد هم آمدند و در مجمع عمومی ملل متحد، دستورکار توسعه پایدار 2030 را تصویب کردند. این دستورکار که جایگزین اهداف توسعه هزاره شد، شامل 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه است که نقشه راه جامعۀ بین المللی را در زمینه توسعۀ پایدار برای پانزده سال آینده ترسیم میکند. بسیاری ازاین اهداف زیبا و انسانی است ولی مجموع آن تثبیت نظام سلطه است و در لابلای آن اهداف متضاد با فرهنگ بومی کشورها را جاسازی کرده‌اند. این سند شامل برنامه‌های مختلف آموزشی، محیط زیست ،اقتصادی و ... است . عده‌ای تصمیم گرفته تا فرهنگ سکولار غرب را در همه جا پیاده کنند و هدفشان نیز دگرگون کردن جهان و تسلط کامل بر آن است. این سند بر خلاف ظاهری زیبا در عمده متن مانند دامی حساب شده، برای ملت‌های جهان است تا آنان را در زیر سلطه خود درآورده و فرهنگ و مذهب آنان را دگرگون کنند.

سند ۲۰۳۰ را می‌توان مدخل ورودی برنامه‌ی جامع سازمان ملل برای تسلط بر کشورها به بهانه‌ی موهوم توسعه‌ی پایدار دانست. این برنامه که در ادامه‌ی پروژه‌ی میلینیوم جهانی است، در چهارمین و مهم‌ترین هدف از اهداف ۱۷ گانه‌ی این پروژه، قرار گرفته است. در حقیقت آغاز و نقطه‌ی شروع این پروژه با تغییر نظام آموزشی کشورها صورت می‌گیرد، حال آنکه برای رسیدن به جامعه‌ی جهانی یکپارچه و مقبول قدرت‌های جهانی، تنها لازم است تا نسل آینده با هویت ملی و مذهبی خود، بیگانه شود.

در این میان نباید غافل شد که نهادها و سازمان‌های جهانی همواره در راستای هم‌افزایی اطلاعاتی و بازوهای اجرایی ایالات متحده امریکا و هم‌پیمانانش در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند. در حقیقت این برنامه‌ی جهانی اهدافی مهم‌تر از صرف تغییر نظام آموزشی را در کشور دنبال می‌کند و آن تغییر همه‌جانبه در اقتصاد، سیاست، قوانین مدنی و سبک زندگی است. در این سند، از عبارت «شهروند جهانی» برای تعریف مردمان یک سرزمین استفاده شده است. موضوعی که به مرور، روح استقلال یک ملت را نیز نشانه گرفته و به خطر خواهد انداخت. در بند 45 این سند ذکر شده که کشورها در قانون گذاری باید کمک کند واین به معنای نفوذ در قوانین اساسی کشورها نیز هست. [2و3]

 

مسئله مهم دیگر گزارش سالانه اجرای این سند در کشور است وذکر شده که سوالاتی در مورد تمام شئون کشور مطرح میشود که باید پاسخ داده شوند واین امر نفوذ آشکار در مسائل کشور خواهد بود. در سند هدف از طراحی در چند زمینه بررسی شده است: از جمله رعایت حقوق بشر ودر همان ابتدا بحث تساوی جنسیتی را برای همه مطرح میکند. در ادامه اهداف هفده گانه خود را مطرح میکند که در همه آنها به این پنج مورد اشاره دارد:

 1- مردم(پایان فقر ،حفظ کرامت انسان)

2- کره زمین

 3- نیک بختی ورفاه

 4- صلح 

5- مشارکت

 اما موضوع اصلی اینجاست که آقای بانکیمون که اینقدر نگران آینده فرزندان زمین است آیا هر روز موج جنایت های رژیم های غاصب را در کشورهای مختلف  فلسطین ، سوریه، یمن و... نمیبیند وآیا این کشورها نباید کرامت وسعادت وعدالت را تجربه کنند. هر روز شاهد کشتار تعداد بسیاری کودک در کشورهای مختلف هستیم که حتی از کمترین حقوق اجتماعی محرومند . اگر چه در این سند موارد آرمانی همیشگی مطرح شده ولی باید توجه کرد که تا کنون کدام یک از این اهداف اجرایی شده وکدام سایه فقر وجنگ وآوارگی برداشته شده است . آیا در کشورهایی که برابری جنسیتی وجود دارد این اهداف محقق شده یا هنوز از زنان به عنوان یک کالای تبلیغاتی استفاده میشود .اینها همه سوالاتی است که در مواجهه با این سند مطرح میشود.

 با مطالعه برنامه های هفده گانه این سند، به برنامه پنجم این اهداف که راهبردی ترین هدف در حوزه زنان است یعنی برابری جنسیتی (Gender Equality) میرسیم، [2]

برنامه ای که مدت هاست از طرف کشورهای غربی وآمریکا برای نفوذ به زنان سرزمینمان در دست کاراست. مطابق آمار سازمان ملل کشورهای سوئد، نوروژ وفنلاند در رتبه های نخست برابری جنسیتی قرار دارند با مطالعه اجمالی، آمار وحشتناکی از کرامت وشان زنان در این کشورها به دست می آوریم. به عنوان مثال با بررسی پیامدهای این نگاه به زن وخانواده در کشور سوئد متوجه میشویم طبق آمار بین المللی در این کشور فقط50 درصد افرادی که به صورت مشترک زندگی می کنند ازدواج کرده اند، علاوه بر این شاهد تبلیغات این گونه زندگی بدون تعهد در سطح پایتخت این کشور هستیم .

تعداد زیادی از افراد متولد شده در این کشور بدون خانواده اند. این کشور با آمار طلاق 64 درصد در صدر آمار جهانی طلاق قرار دارد و طبق اقرار تاریخ دان برجسته این کشور درفرهنگ امروزی سوئد  فرد گرایی حرف اول را میزند. نتیجه این برابری جنسیتی را در کشورهای مختلف دیگر از جمله آلمان هم میتوان مشاهده کرد ،در آلمان فحشا برای اولین بار در جهان در سال2000 به یک صنعت مشروع (قانونی) مبدل گردیده در نشستی که در همان سال در این کشور برگزار شد علت این کار بالا رفتن سن ازدواج در جوانان مطرح شد. در اینجا این سوال پیش می آید که آیا صحبت از برابری جنسیتی برای زنان با توجه به نمونه هایی که در کشورهای ذکر شده دیده شد به جز از بین رفتن شان وکرامت انسانی است؟

در این سند موادی وجود دارد که خلاف مبانی اسلام وانقلاب واستقلال کشور است، به نام تضمین توسعه تنظیم خانواده، آموزش های جنسی در مدارس ابتدایی شروع میشود با هدف جلوگیری از مبتلا شدن به ایدز، در اینجا این سوال پیش می آید درکشور هایی که بیش از 80 درصد مبتلایان به ایدز در اثر مصرف سرنگ مشترک آلوده شده اند آیا نیاز به آموزش مسائل جنسی از کودکی است ؟

در جایی دیگر تحت عنوان صلح پایدار ودور از خشونت ودستیابی به آن ، فرهنگ جهاد وبسیج وشهادت ومراسم عزاداری سالار شهیدان ترویج خشونت نام گرفته ،به نام مبارزه با خشونت در صدد حذف دین وفرهنگ اسلامی برای نسل آینده ما خواهند بود. واین در حالی است که در بسیاری از مدارس  ایالات آمریکا وهمچنین کشورهای غربی ازاین سند تبعیت نمیشود وسعی دارند مدارس را مذهبی تر کنند.

تساوی جنسیتی و حذف موانع آن، آموزش حقوق بشر غربی، تسهیل پایش پدیده حذف اجتماعی در آموزش، تضعیف فرهنگ بومی و اسلامی، آموزش شهروند جهانی براساس هنجارهای غربی و نهایتاً حذف فرهنگ ایثار و شهادت به بهانه دور نگه داشتن مدارس از خشونت، بخشی از تعهداتی است که ما با پذیرش این سند مجبور به اجرای آن‌ها هستیم. در حالی در این سند هرنوع تربیت دینی و الهی را خلاف حقوق بشر اعلام کرده که آموزش‌های جنسی را تحت عنوان بهداشت برای کودکان جزو حقوق کودکی به شمار می‌آورد، این برنامه‌ها نه تنها با فرهنگ و ارزش‌های اسلامی همخواهی نداشته، بلکه با فرهنگ شرقی نیز سازگاری ندارند.

به واقع روح حاکم بر اهداف سند  2030 به دنبال جهانی‌سازی فرهنگ غرب و توسعه سلطه فرهنگی آنان بر سایر کشورهاست. کشورهایی که این سند را بپذیرند ملزم به اجرای مفاد آن بوده و به همین دلیل باید مصائب بسیاری را متحمل شوند، و چنانچه کشوری نسبت به اجرای آن پایبند نباشد قطعاً باید منتظر ده‌ها پیامد ناگوار دیگر در جوامع بین‌المللی باشد .علاوه بر این با پذیرش این سند، کلیه آموزش‌های رسمی و غیررسمی چهار وزارتخانه‌ها  به مدت پانزده سال زیر نظر سازمان یونسکو خواهد رفت به علاوه شاخص‌های هجده گانه و مطالبات آموزشی سازمان ملل وارد کتب درسی و آموزشی کشور می‌شود. در اینجا به ابتدای بحث بازمیگردیم ،با توجه به مطالبی که عنوان شد میتوان گفت این سند نمونه بارز نفوذ وجنگ نرم علیه نظام است که باعث افزایش مسئولیت هر کدام از ما در مورد اجرای این سند میشود.

نکته مهم این است که در سالهای اخیر درس های متعددی در زمینه مقاومت از کتب درسی حذف شده است، بدون اینکه بحثی از این سند به میان آید و نکته مهم تر این است که همه در خواب غفلت بودیم واگر رهبر معظم انقلاب متذکر نمیشدند شاید هیچ گاه متوجه وجود و ماهیت این سند نمیشدیم واین امر کوتاهی و به روز نبودن ما از اتفاقات جهانی را نشان میدهد.

 

 

مراجع

1- سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان اردیبهشت 96

2-Transformation our world ; the 2030 Agenda for sustainable development

3- دستور کار 2030 برای توسعه پایدار،دگرگون ساختن جهان ،مترجم مهرناز پیروزنیک

4- حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست بررسی تربیت و آموزش لیبرالی یا اسلامی در سند 2030 با عنوان برجام آموزشی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس

 

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه



    آخرین اخبار
  • خط گاز 1200 کیلومتری از عسلویه تا کردستان احداث می‌شود
  • نماینده بوشهر، دیلم، گناوه: رئیس‌جمهور این اعداد و ارقام را از کجا آورده است!؟
  • رشد 258 درصدی بارش باران در استان بوشهر / استان بوشهر بيشترين افزايش بارندگي نسبت به پارسال را دارد
  • نمایشگاه کتاب بوشهر با ۳۰۰ ناشر افتتاح شد+تصاویر
  • گزینه‌های رهبری آینده به صورت فوق‌العاده محرمانه بررسی می‌شود/ سلامتی، نشاط و انگیزه رهبر انقلاب بسیار بالاست
  • کارهایی که آقای دکتر به جای دیدار با یانگوم می‌توانست انجام دهد
  • تصمیم احمقانه ترامپ نابودی اسرائیل را نزدیک کرد
  • بهره برداری از خاتمی و جهانگیری در ایام انتخابات و سپس چرخش فریبکارانه!
  • گوجه‌ کاران استان بوشهر ۱۰۰ هزار تن محصول خارج از فصل برداشت کردند
  • اصلاح طلبان حامی روحانی و خاتمی سر دوراهی قدرت طلبی/ جهانگیری برای 1400 از دولت خداحافظی می کند
  • روایت خواندنی از نحوه متلاشی شدن یک شبکه فساد/ واقعیت های تلخ از زندگی دختران "دبی" نشین
  • زمین‌خواری بزرگ در دشتستان کشف شد
  • تهدید، گلایه، نصیحت و کنایه، ویژگی جلسه جنجالی شورای شهر بوشهر
  • میانگین ارزش چک های برگشتی در استان بوشهر بیش از میانگین کشوری است
  • بارندگی پاییزی در بوشهر 10 درصد بیش‌ازحد نرمال است
  • با اقامه نماز در ادارات می‌توان مدیریت آسمانی داشت/ کسب رتبه برتر استان بوشهر در حوزه اقامه نماز
  • ۵۵۰۰ دانش‌آموز استان بوشهر به اردوهای راهیان نور اعزام شدند
  • قصه زندگی در جوار غول‌های نفت و گاز/ سهم مردم بیکاری و آلودگی است
  • دهدار: این نامه الزام آور نیست/میگلی نژاد مدارک متقنی ارایه نداد
  • سامانه بارشی از روز پنجشنبه وارد استان بوشهر می‌شود
  • از راه‌هایی بروید که روندگان آن اندکند
  • کاپ قهرمانی ریاضیات آی مت جهان در دستان کودکان استان بوشهری قرار گرفت
  • ساز جدایی کشاورزان از ادرات کشاورزی کوک می شود
  • برنامه‌های متنوع ویژه ۹ دی در استان بوشهر برگزار می‌شود
  • محموله برنج قاچاق در کنگان توقیف شد
  • ۱۵۰ میلیارد ریال برای توسعه گردشگری روستایی کشور اختصاص یافت
  • لنج صیادی با 9 سرنشین در آب‌های بندر دیر مفقود شد
  • رشد 23 درصدی صید میگو نسبت به سال گذشته / امسال 2 هزار و 42 تن میگو صید شد
  • افزایش 50درصدی حقوق کارکنان رسمی و کاهش حقوق کارکنان شرکتی
  • ارسال 600 اثر به سومین اجلاس نماز استان بوشهر / برگزاری سومین اجلاس نماز استان بوشهر با عنوان "نماز و فضای مجازی"
  • روستاهای بوشهر، سوژه مدرسه سینمایی عمار می‌شوند
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی تا ۲۴ آذرماه برای استان‌های جنوبی
  • تشکل‌های دانشگاه آزاد بوشهر تصمیم ترامپ علیه قدس شریف را محکوم کردند
  • اجرای ممیزی داخلی سیستم مدیریت یکپارچه شرکت گاز بوشهر
  • یک زن به فرمانداری دشتی نزدیک شد
  • جرائم رایانه‌ای در دشتستان ۱۷ درصد کاهش یافت
  • تیم سیاسی روحانی درحال ایجاد فضای جدید هستند
  • نفس دشت‌های دشتستان به شماره افتاد/ برداشت از ۳۰۰۰ چاه غیرمجاز
  • استفاده از مواردی که کمتر به آن فکر می کنیم برای آموزش خانواده ها
  • معضل ته لنجی باید با قید فوریت برطرف شود
  • گلایه شهروندان از بی‌توجهی شورا و شهرداری به تقاطع غیر هم‌سطح آزادی/ عضو شورا: پروژه تقاطع آزادی در دهه فجر افتتاح می شود
  • احداث ۳ ایستگاه خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک در استان بوشهر
  • صید ترال بلای جان آبزیان/ زنگ خطری برای پایان ذخایر دریایی
  • نقش شرکت‌های کاغذی در فروش گاز مفت به شرکت نروژی/شرکت پالایش گاز خارک قادر است به صورت صوری معاملات میلیارد دلاری انجام دهد
  • باید سازوکار اجرای قانون مبارزه با پول‌شویی در بوشهر اجرایی شود
  • تبعات ته لنجی در بازار دلوار/ تاخت و تاز گرانی ها شروع شد
  • شش میلیارد ریال کالای قاچاق در دشتستان توقیف شد/ دستگیری ۶ متهم
  • خیر کنگانی 15 دستگاه کانکس به زلزله‌زدگان کرمانشاهی اهدا کرد
  • زنگنه بخشدار مرکزی بوشهر شد
  • ایرانجوان بوشهر 5 میلیون تومان جریمه شد
  • آرشیو
    فیلم و کلیپ
    تصاویر برگزیده